Marknadsföring för stylister

Marknadsföring för stylister

Många som vill göra karriär som stylister börjar sin bana som assistenter åt redan etablerade stylister. Det är ett utmärkt sätt att lära sig hur branschen fungerar, men erbjuder inte särskilt mycket kreativ frihet eller möjlighet att själv bestämma över sin tid och hur man faktiskt stylar modellerna. De flesta övergår därför så småningom till att bli självständiga, frilansande stylister. Det innebär också att man måste bli egen företagare, och lära sig att hitta kunder på egen hand. Så hur gör man för att marknadsföra sig som stylist på bästa sätt?

En stylists jobb går ut på att skapa något som är visuellt slående – kläder, frisyr och smink ska samverka för att skapa en helhetsbild som klienten är nöjd med och som är trendig och modern. Det absolut bästa man kan göra som nybakad stylist i en bransch där man ännu inte har gjort ett namn för sig är därför att faktiskt visa vad man går för – att visa upp bilder på outfits och stilar som man själv har satt ihop. Till en början kan det få vara en själv som agerar modell och visar upp alla outfits, eftersom man sannolikt inte har råd att anlita en modell. Det gör heller ingenting – när man arbetar som stylist är även ens egna outfits ett slags arbetsprov. En bra början kan därför vara att helt enkelt skapa ett Instagramkonto för sitt företag där man lägger upp dagens outfit-bilder. När man känner sig varm i kläderna kan man utöka detta till att omfatta även outfits som man själv kanske inte skulle gå i till vardags, men som man skulle kunna sätta ihop åt kunder eller modeller. De blir som ett slags arbetsprover.

Det är dock självklart inte bara på Instagram som man ska sprida dessa bilder, utan på alla sociala medier man kan. Facebook, Twitter och gärna Youtube om man kan, för att bara nämna några. Youtube är för övrigt en perfekt plattform för att lägga upp innehåll som visar hur man arbetar bakom kulisserna och ger dina blivande kunder en försmak av din personlighet – personkemin mellan kund och stylist är ju mycket viktig för att samarbetet ska fungera och för att de ska lita på din åsikt när det gäller att välja kläder åt dem. Det kan också vara en bra idé att starta en blogg, där du kan dela både dina bilder och dina videor.

En annan bra marknadsföringsteknik kan vara att beställa profilprodukter som t-shirts och andra plagg (i trendig stil, så klart) som du kan dela ut till dina första kunder. Det bidrar till att sprida ordet om ditt företag snabbt bland kundernas vänner. Du kan enkelt beställa profilprodukter med tryck här.

klara
klara